Balanstraining Deel 2

3 December, 2018 09:31

Zoals in deel 1 van het artikel is besproken moet je hond eerst even wennen aan het balansmateriaal. Is je hond inmiddels gewend aan het balanskussen? Dan gaan we nu een klein stapje verder met wat basisoefeningen.

Warming-up en Cooling-down
Allereerst gaan we de spieren opwarmen. Een goede warming-up en wat stretchen is nodig om blessures te voorkomen. Lees hier hoe je een goede warming-up doet.
Let op doe dit rustig aan. Je hond mag niet moe zijn wanneer je met balanstraining start.

Heeft je hond al op het balanskussen of de balance pad gestaan? Dan kan er wat meer gevraagd worden. Er zijn een paar basis oefeningen waarmee de introductie uitgebouwd kan worden.

Oefening 1: Voorpootjes op
Dit is waarschijnlijk de makkelijkste oefening. Leid je hond met een voertje het balanskussen op en vraag om deze positie aan te houden.

Wanneer je hond met twee voorpoten op het balanskussen staat, benoem en beloon dan dat moment, ‘Goed zo! Dat is voorpootjes op!’ De beloning geef je op het moment dat je hond in de gewenste positie staat.

Productfoto: Core Balance

Oefening 2: Achterpootjes op
Dit is weer een iets moeilijkere oefening. Deze oefening maakt je hond bewuster van zijn lijf en laat je hond ervaren dat hij/zij ook een achterkant heeft.
Je kunt ‘achterpootjes op’ aanleren via een achterwaartse beweging. Hierbij moet je hond de stapsteen/balanskussen doelbewust met zijn achterpoten opzoeken. Hiervoor moet je hond eerst achteruit leren te lopen. Benoem ook hier weer wat je hond doet (‘achterpootjes op’) en beloon hem terwijl hij/zij met één of beide achterpoten op het balanskussen/stapsteen staat, zodat je hond nog even in de gewenste positie blijft staan.

Productfoto: Regenboogstappenset

Oefening 3: Alle pootjes op
Als het formaat balanskussen groot genoeg is voor je hond, kan deze oefening ook worden gevraagd.
Bij “alle pootjes op” kan het krachtverschil in de spieren heel duidelijk worden. Wanneer je hond heftig gaat “schudden” met de achterhand is het belangrijk om het balanskussen te stabiliseren. Anders kan je hond vallen of een ernstige blessure oplopen.


Productfoto: Extreme balanskussen 80 cm

In onderstaand filmpje worden verschillende mogelijkheden en stretchoefeningen weergegeven


Duur van de oefeningen
Langzaamaan kan de tijd die je hond op het balanskussen staat worden uitgebreid. Houd er rekening mee dat het pittige oefeningen zijn voor je hond. Denk daarom aan seconden en minuten. De eerste keer 15 tot 30 seconden per oefening is een uitstekend begin. Vraag dit dan in bijvoorbeeld 2 tot 3 sessies. Tussendoor ga je even rustig lopen om het nieuwe lichaamsbewustzijn te laten landen bij je hond. Bouw het in 5-6 weken op naar maximaal 15 minuten per dag in verschillende houdingen en met verschillende oefeningen.

Tekenen van vermoeidheid
Tijdens het werken met het balanskussen kan je hond moe worden. Er zijn verschillende signalen die aangeven dat het tijd is om te stoppen:

  • Hijgen
  • Spiertrillingen in met name de achterhand
  • Gaan zitten
  • Geen belangstelling meer hebben voor het voer

Het is beter om te stoppen voordat je hond deze signalen vertoont. Vermoeidheid kan zeker in het begin heel snel optreden (

Productfoto: Mooffz stapstenen

In deel 3 van dit artikel gaan we variaties op de basisoefeningen bespreken.

< Balanstraining Deel 3 Balanstraining Deel 1 >